Tuesday, January 1, 2008

Ώρα μηδέν για τον Κυπριακό Τουρισμό

ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ

Ώρα μηδέν για τον Κυπριακό Τουρισμό

Του Χάρη Λοϊζίδη
Προέδρου ΠΑΣΥΞΕ

Για κάθε αντικειμενικό παρατηρητή ο κυπριακός τουρισμός βρίσκεται σήμερα σε ένα εξαιρετικά κρίσιμο σημείο. Τα διαχρονικά στοιχεία και οι τάσεις που απεικονίζουν αποτελούν αδιάψευστο τεκμήριο για τη θέση αυτή. Είτε πρόκειται για τη διαχρονική τάση των δικών μας τουριστικών δεικτών είτε για την αντίστοιχη εικόνα που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια στους ανταγωνιστικούς για μας προορισμούς.

Τα στατιστικά είναι αρκούντως αποκαλυπτικά. Από τα στοιχεία των τουριστικών αφίξεων αλλά και των εσόδων, από το 2000 και εντεύθεν, αναδύεται δυστυχώς μία αποκαρδιωτική εικόνα. Για πέντε ολόκληρα χρόνια μετά την επίδοση των 2.7 εκατομμυρίων αφίξεων του 2001 το νούμερο αυτό φαντάζει απλησίαστο. Πέρσι, μάλιστα, είχαμε 2.4 εκατομμύρια τουρίστες, λιγότερους και από το 2005. Το χειρότερο είναι πως δεν υστερούμε μόνο έναντι του «χθες», αλλά αποκλίνουμε ανησυχητικά και από τους ίδιους τους στόχους του στρατηγικού σχεδίου για τον τομέα.

Βέβαια, για τον ΠΑΣΥΞΕ, οι αφίξεις έχουν από καιρό πάψει να αποτελούν το δείκτη αξιολόγησης του τουρισμού μας. Άλλο είναι οι αφίξεις κι άλλο οι διανυκτερεύσεις, αφού τρεις στις δέκα αφίξεις στην Κύπρο καταλήγουν σε τουριστικές επαύλεις και σε μη νόμιμα τουριστικά καταλύματα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η μέση ετήσια πληρότητα των ξενοδοχείων μειώθηκε από το ήδη χαμηλό 43% το 2005 στο 41% πέρσι.

Το απογοητευτικό είναι πως η κάμψη στις αφίξεις δεν συνοδεύεται από μία έστω αξιοπρόσεκτη αύξηση των εσόδων. Αντίθετα, και στον δείκτη των εσόδων τα πράγματα είναι αρνητικά. Η επίδοση των £1271 εκατ. του 2001 παραμένει απλησίαστη αφού οι εισπράξεις του περασμένου χρόνου, οι ψηλότερες από το 2003, υστερούν κατά £250 εκατ. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη τη διάβρωση του χρήματος από τον πληθωρισμό, η απώλεια σε έσοδα είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Αυτές οι τάσεις ήταν στον ορίζοντα από καιρό. Γι’ αυτό, άλλωστε, πολιτεία και ιδιωτικοί φορείς, έσπευσαν να χαράξουν ένα στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό. Για να ολοκληρώσουμε την εικόνα του τουρισμού μας, θα πρέπει να δούμε πόσο κοντά είμαστε στους στρατηγικούς στόχους, που εμείς οι ίδιοι θέσαμε. Δυστυχώς και εδώ τα μηνύματα είναι αρνητικά. Όχι μόνο δεν προσεγγίζουμε τους στόχους μας αλλά η απόκλιση από τον επιδιωκόμενο αριθμό αφίξεων ολοένα και μεγαλώνει. Ξεκινήσαμε τις στρατηγικές μας στοχεύσεις το 2000 με στόχο τα 2,7 εκατ. αφίξεις, ελαφρώς ψηλότερα από την επίδοση εκείνης της χρονιάς, και θέσαμε ως καταληκτικό επίτευγμα για το 2009 ένα αριθμό γύρω στα 3,5 εκατ. Όταν, τρία χρόνια πριν το τέλος της πορείας αυτής, οι αφίξεις μας παραμένουν καθηλωμένες στα 2,4 εκατ. γίνεται αντιληπτό πως ο στόχος μας ολοένα και απομακρύνεται.

Βέβαια η συνολική εικόνα του που βρίσκεται σήμερα ο κυπριακός τουρισμός επιβάλλει να εξετάσουμε και τις τάσεις που καταγράφονται στους ανταγωνιστικούς μας προορισμούς. Τι βλέπουμε λοιπόν στις χώρες αυτές, μεταξύ 2001-2005;

Βλέπουμε κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά. Για την Αίγυπτο έχουμε ένα διπλασιασμό των αφίξεων, στα 8,6 εκατ.. Στην περίπτωση της Τουρκίας έχουμε επίσης ανάλογη αύξηση, από 10,4 εκατ. το 2001 στα 20,3 εκατ. το 2005. Τέλος, μπορεί στην Ελλάδα να μην έχουμε εντυπωσιακές αυξήσεις στις αφίξεις, από 13,1 εκατ. στα 14,3 εκατ., έχουμε ωστόσο επαναστατικές αλλαγές στην τουριστική της βιομηχανία. Στην Ελλάδα, έχουμε πια το πετυχημένο μοντέλο των κρατικών- ευρωπαϊκών επιδοτήσεων που καλύπτουν μέχρι και το 50% των δαπανών για τουριστικές επενδύσεις. Πρόσφατα μάλιστα ψηφίστηκε με διακομματική πλειοψηφία νομοσχέδιο, που επιδοτεί κατά 146 εκατ. ευρώ ένα μεγαλεπήβολο τουριστικό έργο στην Μεσσηνία από ιδιώτη. Στην Αίγυπτο τα κίνητρα για τον τουρισμό είναι ακόμη πιο γενναιόδωρα και φτάνουν μέχρι και την παραχώρηση δωρεάν κρατικής γης για ανάπτυξη, σε ντόπιους και ξένους.

Συνεπώς ενώ η τουριστική πίττα στην περιφέρεια μας μεγαλώνει, το δικό μας μερίδιο ολοένα και μικραίνει. Δεν είναι ασφαλώς τυχαίο αυτό. Τον Φεβρουάριο, στο 29ο ετήσιο σεμινάριο του ΠΑΣΥΞΕ, ο περιφερειακός διευθυντής Ανατολικής Μεσογείου της TUI Βρετανίας, Geoffrey Bezzina, εντόπισε τα κοινά στοιχεία στην τουριστική πολιτική των ανταγωνιστικών μας προορισμών στη δημιουργία θεματικών πάρκων, γηπέδων γκολφ και στη βελτίωση είτε υφιστάμενων υπηρεσιών, είτε στη δημιουργία νέων που αναζητούν οι τουρίστες: όπως υπηρεσίες spa, η αναβάθμιση των δωματίων, η δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων κλπ. Και όλα, όπως σημείωσε, τα προσφέρουν σε ανταγωνιστικές τιμές.

*

* Το άρθρο αποτελεί ειδικά διαμορφωμένο απόσπασμα της ομιλίας του κ. Λοϊζίδη στη Γεν. Συνέλευση του ΠΑΣΥΞΕ. Την ερχόμενη βδομάδα θα ακολουθήσει άρθρο με τις εισηγήσεις του Συνδέσμου για λύσεις στα προβλήματα της τουριστικής βιομηχανίας.


22 Ιουνίου 2007

No comments: